שם עסק: טוב שם טוב משמן טוב

תהליך ניימינג (בחירת שם) לחברות ועסקים

בחירת שם לחברה, לעסק או למוצר, Naming כפי שמכונה מקצועית – הינו חלק חיוני וקריטי בתהליך מיתוג. שם עסק טוב יעביר את המסרים והערכים המיתוגים, וישרת את החברה ומיצובה. כמו כן, שם עסק נכון, גם יבוא לידי ביטוי מוסף, בתהליך העיצוב של החברה ומוצריה.

לעתים קרובות החשיבה על השם תתרחש כבר בשלבים הראשונים של התהליך,  בצמוד לקביעת הבידול והמיקוד, המיצוב וחזקותיו וחולשותיו.

להלן מספר עקרונות מפתח וכללי אצבע לתהליך:

צרו רשימת שמות ראשונית:

את הרשימה הראשונית שלכם תבנו על בסיס מחקר באינטרנט וחיפוש אחר שמות של חברות המוצאים חן בעיניכם. לאחר מכן, בדקו כיצד גובשו השמות ומה עמד מאחורי ההחלטה לבחור דווקא אותם. בדיקות אלו יסייעו לכם מבחינה רעיונית בגיבוש רשימת השמות המקורית שלכם. במהלך החשיבה שאלו את עצמכם האם השמות שבחרתם מתאימים לקהל היעד שלכם, האם הם משדרים את הבידול, את הצעת הערך (Value Proposition) ואת ה-DNA שקבעתם למותג שלכם.

בדקו מילים נרדפות, צירופים ושפות זרות:

לאחר שגיבשתם רשימה ראשונית, חפשו את השמות במילונים הנמצאים ברשת. חיפוש שכזה, למשל באתר thesaurus.comעשוי להניב שמות נרדפים מעניינים, להבהיר עבורכם את משמעות השם שבחרתם, ועל הדרך גם לבדוק שלא קיימות שגיאות כתיב. שווה גם לבדוק צירופי מילים והתאמות על בסיס השמות שלכם – אתר מומלץ במיוחד לשם כך הוא wordoid.com. בנוסף, ניתן לעשות שימוש גם בשפות זרות שכן מלים רבות בספרדית, איטלקית, צרפתית ועוד, עשויות להישמע מצוין לדוברי אנגלית. כך למשל, המילה "עץ" באיטלקית היא "אלברו", מילה שעשויה להתאים לחברה הפונה לקהל יעד דובר אנגלית.

הוסיפו תחיליות וסיומות:

נסו להוסיף לשם הבסיס שבחרתם תחיליות וסיומות שונות כגון my, our, app, get, the, all, in, on, un ועוד. ניתן גם להשתמש בתוספות הקשורות לעולם התוכן של החברה, למשל, להוסיף med לחברה בעולם המדיקל או cam לחברה בעולם הצילום.

בדקו דומיינים פנויים:

האינטרנט מציע מגוון כלים חינמיים שיסייעו לכם לבדוק אלו דומיינים פנויים ברשת. בדיקה זו היא בבחינת "שתי ציפורים במכה" משום שעל פי תוצאותיה תוכלו מראש לבחור בשם עבורו תוכלו לרכוש דומיין, ובנוסף, רבים מהאתרים יציעו לכם שמות חלופיים במידה והדומיין אינו פנוי. בחרנו עבורכם מספר אתרים מומלצים בהם תוכלו לעשות שימוש לבדיקת דומיינים:

leandomainsearch.com namelayer.com
buydomains.com sedo.com 
godaddy.com namecore.com

במידה והדומיין שרציתם תפוס ואינו למכירה – אל ייאוש. תמיד תוכלו לפנות לבעלי הדומיין ולערוך עימו משא ומתן. הקליקו כאן לטיפים יעילים בנושא זה.

קבלו פידבק: 

לאחר שעברתם את כל השלבים ורשימתכם הצטמצמה לכדי מספר בודד של שמות אפשריים, נסו לבדוק מהן התחושות והתגובות של הסובבים אתכם. רצוי לבצע את הבדיקה בקרב השותפים העסקיים, משפחה, חברים ואולי הכי חשוב – בקרב עובדי החברה. הפידבק שתקבלו מכל אלה עשוי לסייע לכם הרבה מעבר למה שחשבתם, ולכן הישארו עם ראש פתוח – לעתים שמות שנראים לכם נכונים, פשוט לא עובדים רגשית עבור אחרים ותמיד שווה לשמוע מדוע.

אחד על אחד – ייעוץ שיווקי ממוקד, הינה חברה המתמחה בתהליכי ניימינג ובבחירת שם לחברות ומוצרים, במיתוג, באסטרטגיה שיווקית, באפיון אתרים ובפיתוח עסקי.

השאר תגובה