על כוחו של הטקסט ועל כוחם של הקשרים ותפישות

לטקסט יש עוצמה והוא נועד להעביר מסר מחד, או לטשטש חשיבה ביקורתית מאידך, הוא מניע לפעולה (במודע וישירות, או שלא במודע ובעקיפין) והוא משכנע.

טקסט יכול להיות במייל, במודעה, בפוסט, בתמונה –

וחשוב, חיוני, כדאי ונכון להבין שיש כוח למילים ויש משמעות לבחירה כזו או אחרת של מילה או ביטוי.

***

לומר “תשמעו” אינו דומה ל”תראו” או ל”תרגישו”;

לומר “כדאי” אינו זהה ל”שווה”, “חשוב”, “חיוני” או “משתלם”;

“חובה” ו”הכרחי”, זה לא כמו “זכות” או “אפשרי” או “נכון”;

“תאהבו” זה לא “תתאהבו”, ו”תרצו” זה לא “תבקשו”;

“ביטחון” זה לא “הבטחה” ו”חדש” זה לא “חדשני”;

“חינם” זה לא כמו “100 אחוז הנחה” או “שניים במחיר אחד”…

למה?

כי אנשים שונים, ומגיבים אחרת למילים ולביטויים. לכל אחד יש את מה ש”מדבר” אליו באותו הרגע או באותו עניין, ואילו אחר ייתכן שיגיב אחרת והפוך (עד כדי דחייה ואנטיגוניזם).

מוכר לנו מהעולם הרוחני ענייני האש/מים/אדמה ורוח, או מהעולם האלטרנטיבי יסודות מתכת שונים כגון זהב/כסף/נחושת/ארד… מהעולם הפיזי אנחנו מכירים את אלו שמשוחחים עם הידיים/אלו שנוגעים/אלו שמתקרבים/אלו שמתרחקים/אלו שלובי הידיים/ואלו שלובי הרגליים…

ההבדלים הללו מגיעים גם לעולם השיווק והתוכן.

בעולם האינטרנט יש את אלו שאוהבים סרגל עליון ואלו שאוהבים סרגל צדדי, יש את אלו שיש להם “דף הבית”  ולאחרים דף “ראשי”, אלו עם “אודות” ואלו עם “פרופיל” או “מי אנחנו”… יש את אלו שאוהבים להשתמש ב”אזל” ואלו שב”נמכר” או ב”, אלו שיכתבו “לא מקבלים שיקים” לעומת אלו שיהיו חיוביים ויכתבו “מקבלים כרטיסי אשראי ומזומן”…

כמובן שזה גם בא לידי ביטוי בעולם הגרפי – בסמלי הלוגו, בשמות העסק והמותגים, בתמונות הרקע.

זה נכון גם לטקסט, ונכון למיקום שלו, ולגודל שלו, לצבעים ולויז’ואלים, לכמות הטקסט ולאורך המשפטים, לעימוד, למשלב השפה ועוד…

***

אז תנסו לגוון במילים במודעות שלכם ובמיילים,

הקפידו לפנות לכל סוגי האנשים, טיפוסי השפה וסגנונות התקשורת.

הקפידו על גיוון שפתי ועל שימוש בביטויים נרדפים – ותשיגו יותר חשיפה, אחוזי קריאה וזמני שהייה.

ב ה צ ל ח ה

(מוזמנים להגיב:

מה דעתכם? זה נכון? דיבר אליכם? מה הרגשתם? נגע בכם?)