טעויות שכיחות בתהליך מיתוג
אתם נמצאים בתוך תהליך מיתוג? שוקלים לעבור מיתוג מחדש?
כמי שמייעצים על בסיס יומי לעסקים העוברים מיתוג ומיישמים תהליכי מיתוג ואסטרטגיה – יש לנו לא מעט תובנות…
קבלו טעויות מיתוג שכיחות (שלכם):
חושבים שמיתוג יפתור לכם את כל הבעיות.
מיתוג אינו פותר בעיות. מיתוג לא ישפר תזרים ולא יגדיל לבדו את המכירות.
מיתוג הוא אמצעי, תשתית ראשונית בסיסית, לשאר עבודת השיווק והמכירה.
אם תצפו שמיתוג ישפר בין לילה את כמות הלידים, את הסגירות או את בעיות שביעות רצון ושירות לקוח – מצפה לכם אכזבה.
מצד שני, בלי מיתוג – ערכי זהות רלבנטיים וברורים – גם השיווק יהיה לא ברור והמכירה קשה.
אז מיתוג חשוב? כן. אפילו חיוני והכרחי. אבל לא עומד לבדו במערכה.
לא מבינים מה בעצם העסק שלכם עושה ומציע.
אם אינכם יודעים מהו המענה, הפיתרון או הצורך עליו עונה העסק – אז כל המיתוג שלכם יושב על ערכים לא רלוונטיים.
תקפידו על הלימה בין הערכים שלכם לבין ערכי העסק, ובין ערכי העסק לבין ערכי קהל היעד.
מי-קוד, מי-צוב ושאר מיני “מי” – בדיוק כמו מי-תוג – הם מענה לשאלה “מי” קונה, “ל-מי” מוכרים ו”מי” אנחנו.
תשאלו עצמכם, תשאלו לקוחותיכם, תפנו לייעוץ אסטרטגי – ורק אז תפנו למיתוג וביצוע.
רוצים לוגו יפה.
בשונה מכל התפישות והאמונות על מיתוג – אין קשר בין יפה לאפקטיבי!
להיפך. לפעמים מה שיפה ומושך עין, לעיתים אינו מכירתי ואינו יעיל. חשוב מאוד להימנע מקבלת החלטות רגשית בנוגע לכל מה שקשור למיתוג. מיתוג אמור לשרת אתכם ולעבוד בשבילכם ולהיות מותאם ללקוח ולא אליכם. אין הגיון בלהיות יפה אבל לא אפקטיבי… אגב, אל תגזימו לקיצון ההפוך: לוגו עדיין צריך להיות אסתטי, קריא, זכיר ונעים. אבל קודם כל רלוונטי.
וגם “יפה”, אוסיף ואדגיש, זה עניין סובייקטיבי, ואין “יפה” עבורך כמו ה”יפה” של מישהו אחר, ואין בהכרח דומה דעתה של אשתך או דעתו של בנזוגך, לדעתו של הלקוח…
בקיצור, תחשבו “לקוחית” ותהיו אובייקטיביים ופתוחים, יעילים ורלוונטיים. לא (רק) יפים.
מנהלים למעצב הגרפי את העבודה.
רבים מהמנהלים חושבים שהמעצב הגרפי הוא “סתם” איש מקצוע, שיודע לעצב יפה אבל לא ממש מבין אותם, את העסק שלהם ואת הלקוחות. הם מאמינים שאם יגידו לו בדיוק מה לעשות ואיך לעשות – זה יצא יותר טוב.
זו טעות שכיחה, שבמקרים רבים פוגעת בתהליך המיתוג.
מעצבים גרפיים הם אמנים, וככאלו ביקורת עלולה “לכבות” אותם ולפגוע בפוריות היצירתיות, כמו גם ברצונם לחשוב בפתיחות. אתם חושבים שאתם מנסים לעזור, ובפועל – ללא מרווח תימרון ואמון – המעצב מנסה לרצות אתכם. שחררו שליטה.
מתן אמון ו”חופש מחשבה” מניבים תוצאות מעולות.
תהליך עם אמון וביטחון יהיה בהכרח מניב ויצירתי, מהיר יותר ומשביע רצון.
מעתיקים מהמתחרים.
אתם הרי עוקבים אחרי המתחרים שלכם ומתלהבים/מתוסכלים מהביצועים הגרפיים והמיתוגיים שלהם… מודעה טובה שלהם תהרוס לכם יום עבודה, ומודעה “מכוערת” תשמח אתכם…
לעיתים קרובות אתם מחפשים משהו “שיזכיר אותם”, או ש”יהיה הפוך מהם”, ואפילו לשמוע “תעתיק לי בול כזה” זה לא נדיר…
העתקה ודמיון – פוגעים בבולטות, בבידול, בזכירות, ובמקרים רבים גם מסיטים את שפת המיתוג מהאפיון הנכון שלה, שלא לדבר על בלבול ביניכם לבין המתחרים…
כמה פעמים נתקלתם בעסק עם לוגו שכבר ראיתם בעבר? בכרטיס ביקור עם אלמנט גרפי או צבעוניות מוכרים (שלא לומר שחוקים ומשומשים)?
אתרים דומים ולוגו דומה – הינם מכשול אמיתי, וזו, אגב, הסיבה, למה אנו לא ממליצים על “טמפלטים” (ערכות עיצוב ומיתוג לאתרים, דפי נחיתה ולוגואים), אלא ממליצים על לוגו ושפה גרפית ייעודית ומקורית.
אל תעתיקו. אל תהיו דומים, זהים או אפילו לא יותר טובים. תהיו אתם, תהיו שונים, תהיו מקוריים.
בוחרים ספקים שונים, שלא עובדים יחד.
תשתדלו לבחור אנשי מקצוע שיודעים לעבוד ביחד, בהרמוניה ובהשלמה, וכבר עשו כמה עבודות יחד.
זה נכון לאפיון-עיצוב-הקמת אתר, כמו גם לייעוץ אסטרטגי ומיתוג, כמו גם למיתוג דפוס לצד מיתוג וביצוע דיגיטלי, זה נכון לצוות של מעצב וקופירייטר וצוות של מנהל פרסום ומנהל מדיה חברתית.
מאידך, אל תכפו על הספקים שלכם לעבוד יחד עם אנשים שאינם מכירים או לא מעוניינים לעבוד איתם.
תעדיפו צוותים אורגניים על פני ספקים נפרדים ולא הומוגניים,
אבל אל תחפשו “יודעי/עושי-כל”, אלא מומחים, כל אחד בתחומו, העובדים יחד.
לא חושבים קונספט ואסטרטגיה.
לעשות מיתוג או לוגו בלי חשיבה קונספטואלית – יביא לכך שאין לאן להרחיב ולהעמיק את המיתוג.
מיתוג קונספטואלי יקל על זכירות וקליטות המסר והזהות, אבל גם יעניק מימד של רגש ושכל גם יחד, ויציע ממשק מקיף ואינטגרטיבי (360 מעלות ושישה חושים).
קונספט טוב “מחזיק מים” ומאפשר למיתוג להיות יעיל ורלוונטי גם בטווח הבינוני-ארוך וגם במנעד רחב של אלמנטים גרפיים וערוצי שיווק וחשיפה.
ברגע שיש אסטרטגיה וקונספט, קל לראות שהמיתוג משקף נכון את הערכים של החברה ושהעיצוב מעביר את המסרים המתאימים. בלי קונספט אחיד ו”שפה” – לעיתים קרובות נפספס ונברח למסרים וזהות לא רלוונטיים, לא אחידים – ולכן מבלבלים ולא אפקטיביים.
דמיינו את השוק והתחרות כגשם; את המיתוג והשפה הגרפית כמטריה עם לוגו וצבע ומסר; ואת מוצריכם כזרועותיה. לקוחות נקראים ומוזמנים להסתוכך תחת מטרייתכם הממותגת – הממוקדת, הבולטת והברורה, המבודלת והממוצבת – ואתם, וגם הם, יודעים בדיוק מה נכנס תחת המטריה הזו ולמי המטריה מתאימה ולשם מה… קונספט לא ברור, משול למטריה ללא צבע מזוהה ובולט, ללא זרועות יציבות וללא מסתור יעיל מהגשם. כולנו מכירים את התסכול ממטרייה כזו ומה סופה…
אז בהצלחה.
צאו לדרך עם מיתוג – אבל עשו זאת בחכמה!!
כתב: ערן רותם, יועץ מיתוג ואסטרטגיה – סטודיו שרון